Istotą koncepcji Ndt Bobath było i jest wieloaspektowe podejście do rozwiązywania problemów dziecka pacjenta z zaburzeniami funkcji ruchowych wynikających z uszkodzenia OUN. Metoda uwzględnia zarówno osobowość, zdolności poznawcze oraz bariery środowiskowe wpływające na możliwość uczestnictwa w życiu codziennym.
Rehabilitacja metodą NDT BOBATH skierowana jest dla dzieci:
- z uszkodzeniami Ośrodkowego Układu Nerwowego (OUN), m.in. : Mózgowe porażenie dziecięce (MPDz), przepuklina oponowo – rdzeniowa, porażenie splotu barkowego, rozszczep kręgosłupa)
- z chorobami genetycznymi, metabolicznymi (m.in. Zespół Downa, Jouberta, SMS itp.)
- urodzonych przedwcześnie (wcześniaków), których rozwój układu nerwowego nie jest jeszcze w pełni rozwinięty i wymaga wsparcia terapeutycznego,
- z asymetrią ułożeniową ( główka zwrócona przeważnie w jedną stronę, większa aktywność jednej strony ciała),
- których rozwój niepokoi rodziców/ lekarzy (przebiega nieharmonijnie, jest opóźniony w stosunku do rówieśników, wydaje się chaotyczny, dziecko znajduje alternatywne sposoby poruszania się)
- które mają problemy ze spożywaniem pokarmów /dysfagia/(m.in.: ssaniem, połykaniem, gryzieniem, żuciem, często się krztuszą, przez większość czasu mają otwartą buzię i nadmiernie się ślinią),
- z podwyższonym napięciem mięśniowym (zaciśnięte pięści, widocznie spięte ciało, przykurczone rączki, nóżki, częsty płacz, niepokój, odginanie się do tyłu, wyginanie w „łuk”, nadmierne prężenie się),
- z obniżonym napięciem mięśniowym ( mała aktywność ruchowa, dziecko nie sięga rączkami po zabawkę, trudno utrzymać mu ją w rączce a ponadto jest nad wyraz spokojne, nie płacze, ma problemy ze ssaniem piersi),
-
z zaburzeniami funkcji ręki , funkcji chodu ( chód wygląda inaczej niż u rówieśników, dziecko często się potyka, przewraca, ma problemy z wchodzeniem i schodzeniem ze schodów).
Celem takiej terapii jest:
- Wywołanie samodzielnej reakcji dziecka w odpowiedzi na odpowiednio zastosowane wspomagania terapeuty – w myśl zasady: „Nie uczymy ruchów, ale czynimy by były możliwe”[K.B Bobath 1981]
- Wykorzystanie wszystkich możliwości i zdolności dziecka na tyle, na ile jest to możliwe przy istniejącym uszkodzeniu układu nerwowego
- Wyrabianie takich ruchów i postaw dziecka, aby były jak najbardziej zbliżone do prawidłowych wzorców/ reakcji ruchowych,
- Wykorzystanie zdobytych umiejętności ruchowych w codziennych czynnościach,
- Utrzymanie pełnej ruchomości w stawach,
- Pomoc dziecku we wszechstronnym rozwoju i uzyskaniu niezależności w życiu, zmniejszeniu izolacji (co w przyszłości wpłynie na umiejętności i zdolności związane z edukacją, zagospodarowaniem czasu wolnego, kontaktami społecznymi czy zdobyciem zawodu i zatrudnienia),
- A także edukacja i ścisła współpraca z rodzicami w zakresie prowadzonej terapii oraz odpowiedniej pielęgnacji i opieki nad dzieckiem (tzw. handling).
W trakcie terapii rodzic na bieżąco będzie otrzymywał instrukcje i wskazówki dotyczące sposobu pielęgnacji i opieki nad dzieckiem.
Ćwiczenia, częstotliwość i czas trwania terapii są dobieranie indywidualnie.
Jest to badanie przeprowadzane na pierwszym spotkaniu z dzieckiem oraz jego rodzicami, które obejmuje:
- wywiad z rodzicami (rodzice przekazują terapeucie wszystkie istotne informacje dotyczące dotychczasowego rozwoju dziecka, problemów i oczekiwań);
- nagranie spontanicznej aktywności dziecka (mogą to zrobić rodzice, po wcześniejszej konsultacji z terapeutą);
- ocena rozwoju dziecka (ocena jakości wzorców ruchowych i postawy, ocena odruchów niemowlęcych, ocena motoryki spontanicznej)
- określenie problemu głównego;
- określenie i wspólne ustalenie celów funkcjonalnych (czyli tego, co chcemy uzyskać od dziecka w trakcie terapii);
- podstawowy instruktaż pielęgnacji i specjalistycznej opieki nad dzieckiem, właściwy dla istniejących zaburzeń.
Terapia skierowana jest dla osób:
- chcących się zrelaksować i odprężyć,
- zmniejszyć dolegliwości bólowe,
- zregenerować ciało po wysiłku fizycznym, po kontuzji,
- przygotować mięśnie do wysiłku fizycznego.
Oferowana przeze mnie gimnastyka korekcyjna to odpowiednio przeprowadzone zestawy ćwiczeń, które przez powtarzalność i konsekwencje mają doprowadzić do korekcji postawy ciała. Terapia prowadzona jest w wesołej formie zabawy, dostosowana do potrzeb i wieku pacjentów :)
Terapia ta skierowana jest dla dzieci i młodzieży, u których występują:
- plecy okrągłe, odstające łopatki
- plecy płaskie
- zwiększona lordoza,
- skoliozy,
- płaskostopie,
- kolana koślawe, szpotawe.
Celem gimnastyki korekcyjnej jest:
- uświadomienie dziecku jego deficytu i konsekwencji wynikających z wystąpienia wady postawy;
- uświadomienie rodzicom przyczyn i skutków wystąpienia wad postawy;
- opanowanie umiejętności samodzielnego skorygowania wady;
- kształtowanie nawyku prawidłowej postawy;
- wyrabianie wytrwałości posturalnej;
- utrwalenie nawyku prawidłowej postawy w różnych warunkach życia codziennego, bez udziału świadomości;
- wdrożenie do rekreacji ruchowej/ sportu uwzględniając elementy profilaktyki i korekcji zaburzeń zagrażających lub istniejących u dziecka,
- wyeliminowanie kompleksów psychicznych i fizycznych spowodowanych widocznymi deformacjami i/lub uczestnictwem w zajęciach korekcyjnych.